Дефектолог-практик - Критерії оцінювання читання
Дефектолог-практик
Вівторок, 06.12.2016, 15:07
Ви увійшли як Гість | Група "Гості"Вітаю Вас Гість | RSS
 
Головна Критерії оцінювання читанняМій профільРеєстраціяВихідВхід
Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 92
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

    Відповідно до вимог сьогодення змінюється стратегія і тактика навчання українській мові учнів допоміжної школи. Головна увага звертається на актуальну, природну, важливу мету мовної освіти - різнобічний і мовленнєвий розвиток учнів, чому підпорядковано завдання системного вивчення мови.

   Розвиток зв'язного мовлення учнів передбачає роботу над формуванням навичок виразного читання, які спираються на мовне чуття. Це закладено у формуванні таких умінь, як уміння розрізняти наголошені й ненаголошені склади, інтонувати різні за метою висловлювання і структурою речення, підвищувати й понижувати голос під час читання, прискорювати й уповільнювати темп мовлення. (1)

    Кравець Н.П., кандидат педагогічних наук, доцент кафедри корекційної психопедагогіки Інституту корекційної педагогіки та психології  НПУ  імені М.П. Драгоманова, в статті « Критерії оцінювання навчальних досягнень розумово відсталих учнів з читання та української (російської) мови» зазначила, що об’єктом оцінювання навчальних досягнень учнів з інтелектуальною недостатністю є їхня мовленнєва діяльність, яка має чотири види: говоріння, аудіювання (слухання – розуміння), читання, письмо. Оцінюванню підлягають знання, пізнавальні і практичні уміння, якими учні  оволоділи з читання і мови.

     Автор статті вказала на такі показники оцінювання:

·        діалогічне мовлення (відповіді на запитання);

·        монологічне мовлення (усний переказ);

·        технічна і смислова сторони читання;

·        графічні навички письма;

·        орфографічна і пунктуаційна грамотність (контрольне списування і диктант);

·        мовні знання і уміння.    (2)

     Мене зацікавили запропоновані Кравець Н.П. критерії оцінювання навчальних досягнень з української мови і читання, тому протягом ІІ семестру 2008-2009 навчального року в експериментальному режимі керувалися ними у своїй педагогічній діяльності .

      У червні 2009 року на черговому засіданні методичного об’єднання вчителів початкових класів було зроблено аналіз впливу впровадження вищевказаних критеріїв на  якість викладання та рівень знань учнів з української мови та читання. Педагоги дійшли висновку, що критерії оцінювання навчальних досягнень з української мови відповідають вимогам навчальної програми   і особливостям  освітніх потреб молодших розумово відсталих учнів. Оцінювання за цими критеріями сприяє підвищенню ефективності вивчання предмету та формуванню і розвитку мовленнєвої компетентності учнів.

      Однак оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4 класів з читання за пропонованою системою виявилося недосконалим. Практичне впровадження критеріїв показало, що  для  учнів 2 і 3 класів критерії потребують змін , а 1і 4 класи можна залишити без змін (Додатки  №1 і № 4).

       Групою вчителів початкових класів під керівництвом Кірії  А.В. були перероблені авторські критерії  оцінювання навчальних досягнень з читання для учнів 2 і 3 класів з урахуванням особливостей  учнівського контингенту. ( Додатки № 2 і № 3). В основу критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з читання взято наступні показники:

Складові критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з читання

Говоріння

Аудіювання

Читання

Культура мовлення

Емоційна сфера

 

за допомогою вчителя добирає відповідну лексику для висловлювання

 

слухає-розуміє чуже мовлення

 

уміє самостійно та за допомогою вчителя виразно читати вголос твори різних жанрів

дотримання формул мовленнєвого етикету

- під час розмови;

- під час звертання;

- під час спілкування вдома та у громадському місці

 

вироблення доброзичливих стосунків

 

бере участь у складанні діалогічного висловлювання

 

 

 

пояснює смисл почутого

 

веде „Щоденник читача”

 

доречне вживання у мовленні слів з певним лексичним значенням

 

формування позитивної самооцінки

правильно структурує словосполучення, речення, пов’язує їх у зв’язне висловлювання

 

 отримує необхідну інформацію за допомогою учителя

 

визначає  головних дійових осіб твору

 стежить за власним мовленням, помічає і виправляє помилки

 

регуляція власної поведінки

дотримується інтонації мовлення, повторює зразок мовлення вчителя

 

розуміє смисл і пояснює значення близьких за значенням слів

 

переказує прочитане, використовуючи опору

дотримується правильної вимови слів: з подвоєнням, твердими і м’якими  приголосними, з йотованими, з апострофом, з ьо, йо.

виявлення сили волі щодо опанування українського правопису

 

    Вироблені вчителями критерії  оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4 класів були представлені педагогам школи і батькам молодших школярів та затверджені для впровадження цих критеріїв в педагогічну діяльність молодшої ланки з 01.09.2008р. 

      Використання критеріїв, які виробили вчителі школи,  дає позитивний результат: підвищується рівень пізнавальної активності учнів, мотивації навчання читанню,  вчителі постійно використовують активні форми організації навчальної діяльності з читання , що сприяє підвищенню рівня навчальних досягнень учнів.

Список використаної літератури:

Кравець Н. П.  Програми з української мови і читання для допоміжної школи Київ-2009;

Кравець Н.П.  Критерії оцінювання навчальних досягнень розумово відсталих учнів з читання та української (російської) мови //Дефектолог №1 (13) 2008р.

Додатки>>>

  • Дайджест "Усе для школи"
  • Міністерство освіти і науки
  • Інститут інноваційних технологій
  • Освіта Донеччини
  • Відді освіти осіб з особливими потребами
  • Костянтинівська спец. школа-інтернат
  • Сайт для педагогів
  • Видавництво «Шкільний світ»
  • Безкоштовний каталог сайтів Каталог сайтів
    сайт Кірії Анжели Віталіївни