Аналіз уроку набуття нових знань з трудового навчання
Дата спостереження ________________________ Клас __________
Урок ( предмет) ______________________________
ПІБ вчителя__________________________________
Тема _______________________________________________________________________
Мета
1. Навчальна _____________(варіанти конструювання навчальної мети:
− забезпечити набуття знань (загальнотрудових, загальновиробничих, спеціальних)....;
− забезпечити формування вмінь (загальнотрудових, загальновиробничих, спеціальних)...;
− сприяти формуванню і розвитку відповідних знань, умінь і навичок (загальнотрудових, загальновиробничих, спеціальних)....;
− сприяти запам’ятовуванню основної термінології технологічних процесів;
− сприяти формуванню уявлень про ...;
− сприяти усвідомленню суттєвих ознак понять, технологічних процесів;
2. Виховна ________________(варіанти конструювання виховної мети:
− виховувати в учнів культуру праці, бережливість, працелюбність, дбайливість, охайність та інші якості сучасного працівника;
− сприяти формуванню і розвитку моральних, трудових, естетичних, патріотичних, екологічних, економічних та інших якостей людини;
− сприяти вихованню правильного ставлення до загальнолюдських цінностей;
− сприяти формуванню та розвитку пізнавального інтересу і нахилів учнів).
3. Розвивальна __________(варіанти конструювання розвивальної мети:
− сприяти розвитку мови учнів (збагачення і ускладнення словникового запасу, посилення виразності та відтінків);
− сприяти оволодінню основними способами розумової діяльності учнів (вчити аналізувати, виділяти головне, порівнювати, вибудовувати аналогії, узагальнювати і систематизувати, доводити та спростовувати, визначати і пояснювати поняття, ставити та вирішувати проблеми);
− сприяти розвитку сенсорної сфери учнів (розвиток окоміру, орієнтування у просторі, точності та тонкості розрізнення кольорів, форми);
− сприяти розвитку рухової сфери (оволодіння моторикою дрібних м’язів рук, розвивати рухову спритність, співрозмірність рухів, точність і координацію рухів рук);
− сприяти розвитку в учнів технічних, загальних і спеціальних здібностей;
− сприяти розвитку в учнів всіх видів пам’яті, мислення, уваги, уяви;
− сприяти формуванню і розвитку самостійності, цілеспрямованості, організованості та інших вольових якостей учнів).
4. Профорієнтаційна _ (варіанти конструювання профорієнтаційної мети:
− ознайомити учнів зі змістом, характером, умовами праці фахівців певної професії (спеціальності)....;
− сприяти формуванню і розвитку стійких професійних намірів (інтересів, нахилів, мотивів, ідеалів, ціннісних орієнтацій)....;
− розширяти світогляд учнів у плані формування професійного самовизначення.... .
− узагальнити в учнів знання про сфери трудової діяльності, професії, кар’єру;
− сприяти формуванню знань та вмінь об’єктивно здійснювати самоаналіз рівня розвитку своїх професійно важливих якостей та співставляти їх з вимогами професій, сфер трудової діяльності до людини;
− розвивати уявлення про народне господарство і потребу в трудовій діяльності та професійному самовихованні, саморозвитку і самореалізації;
− виховувати повагу до людини праці).
Раціонально, вдумливо і дидактично грамотно визначена основна мета уроку, вона чітко випливає зі змісту навчального матеріалу, відповідає віковим і інтелектуальним особливостям учнів класу та несе в собі інформацію про кінцевий результат уроку.
Відповідно до місця уроку, основної мети та завдань окремих його частин, які чітко формулюються перед учнями та узгоджуються з їхнім особистим досвідом, тип вибрано правильно. З урахуванням особистісно орієнтованого підходу до навчання вчитель надає перевагу гнучкій структурі уроку.
Уміло проводиться мотивація навчальної діяльності учнів на всіх етапах уроку, що сприяє збудженню їхнього інтересу до вивчення нової теми, пізнавальної діяльності.
Зміст уроку повністю відповідає вимогам навчальної програми та меті поставлених завдань.
Свідомому засвоєнню нового матеріалу слугувало методично правильно організована актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.
З цією метою вчителем було використано такі інтерактивні форми роботи:______________. Вдале поєднання форм та прийомів опитування дозволило педагогу чітко визначити рівень обізнаності учнів з теми. Оптимально використано час на цю роботу. Опитування мало мотиваційний характер.
Робота з вивчення нового матеріалу характеризується логічністю, умілим виділенням головного, істотного. Учитель розкриває зміст теми цікаво, доступно, з наукових позицій, використовує дані про останні досягнення сучасності. Новий матеріал вивчається в процесі (варіанти: створення або обговорення таблиці, схеми, досліду, перегляду мультимедійної презентації тощо). Це сприяє розвитку в учнів самостійності, пізнавальної активності школярів. До основних висновків учні приходили за допомогою вчителя.
Педагог уміло пов’язує теоретичний матеріал з життям, виробничим оточенням і робить це так, що цей зв'язок випливає зі змісту вивченого матеріалу та є його логічним продовженням.
Постановка вчителем питань стимулює розвиток розумових сил, активізує думки, виховує інтерес до навчання. Учитель направляє хід думки учнів таким чином, щоб вони активно, зосереджено намагались побачити невидиме, зрозуміти приховане, розглянути незвичайне у звичайному, у тому, що зустрічається на кожному кроці.
Види роботи відповідають віковим особливостям учнів, дозволяють вчителю активізувати їхню навчальну діяльність.
Оптимально організовано самостійну роботу учнів під керівництвом учителя з урахуванням рівня їхніх навчальних можливостей. Колективна практична робота учнів (варіанти: характеристика виробу в груповій бесіді, створення технологічної карти до виробу, плану виконання виробу (за поясненням, за демонстрацією прийомів роботи, за зразком, малюнком, кресленням, технологічною картою), конспекту з наданої теми, тощо).
Показниками пізнавальної активності й інтересу учнів до вивченого було те, що вони поставили __ запитань до вчителя та до своїх товаришів; ____ учнів хотіли взяти участь в обговоренні питань, поставлених перед ними.
Оцінювання роботи учнів проводилося відповідно до критеріїв, об’єктивно й аргументовано. Отримані учнями бали виставлено в щоденники.
Майстерність учителя виявлялася у тому, що знання, набуті учнями на попередніх уроках, вдало застосовуються і надалі, повторення оптимально співвідноситься з вивченням нового матеріалу таким чином, що для цього не потрібно спеціально виділяти час.
Заслуговує на увагу робота з вироблення культури навчальної праці. У кожного на робочому місці є все необхідне. Учителем підготовлено пам’ятки з виконання самостійної роботи, які є на кожному робочому місці. У результаті, при зміні одного виду роботи на інший не витрачається час. Записи в зошитах, на дошці ведуться чітко й акуратно. Постійно організовується робота школярів з підручником (або навчальним текстом).
Продумано і своєчасно дано практичне завдання. Учитель зробив потрібні роз’яснення щодо виконання завдання і перевірив рівень розуміння ходу його виконання учнями, попередив учнів про можливі труднощі під час виконання завдання та дав рекомендації щодо їх подолання. Чітко і своєчасно було проведено інструктаж з __________ (або за інструкцією №_ ).
Суттєву роль відіграє індивідуалізація (або диференціація) завдання – це доводить, що вчитель вивчає можливості, здібності кожної дитини.
З точки зору виховного впливу уроку, перш за все треба відмітити особистість учителя. Спокійний тон, уважне і добре ставлення до учнів у поєднанні з вимогливістю, манера звертатися до класу, витримка – усе це передається дітям і слугує еталоном людських стосунків. Урок відзначається свідомою робочою дисципліною.
На уроці створено належні матеріальні, морально-психологічні, гігієнічні, естетичні умови.
Урок проходить у чистій, добре провітреній майстерні.
Заняття проведено в темпі, який відповідає рівню працездатності дітей групи, раціонально використано кожну хвилину.
Мети уроку досягнуто. Учні набули знань з теми __________, на уроці формувалися уміння _______.
Заняття має логічне завершення: проводиться перевірка виконання практичного завдання. Висновки з уроку робить учитель (або учні за допомогою вчителя,за наданими питаннями, тощо). Прийоми мотивації та організації навчальної роботи учнів упродовж уроку сприяють створенню такої ситуації, при якій учні відчувають задоволення від своїх успіхів у навчанні (“ситуація успіху”). Зміст уроку сприяв розвитку в учнів
інтересу до навчання. Активна робота учнів у ході уроку дозволяє зробити висновок про те, що матеріал з теми засвоєний на (достатньому, або середньому рівні).
Урок проведено відповідно до обґрунтованого, чіткого плану, складеного вчителем у процесі підготовки до нього. Він оптимально коригується учителем відповідно до обставин.
Підготувала аналіз уроку заступник директора з НВР __________ Кірія А.В.