У Державній національній програмі „Освіта” (Україна ХХІ століття) наголошується на
необхідності вдосконалення освіти дітей з особливостями психофізичного розвитку
в системі закладів суспільного виховання, забезпечення їхньої повноцінної
життєдіяльності та соціальної адаптації, розвитку адаптаційних можливостей.
Діти з відхиленням психофізичного
розвитку мають, як відомо, сталу соціальну дезадаптацію, яка обмежує можливості
їх інтеграції в соціум. З огляду на це необхідно впроваджувати заходи щодо
поліпшення стану соціальної адаптації, особливо вмінь та навичок в усіх видах
мовленнєвої діяльності.
Сучасні дослідження в області
дефектології ( Р.Є. Левіна, Г.А. Каше,
Н.А. Нікашина, Л.Ф. Спірова, А.Р. Лурія, Є.Ф. Соботович і інш.)
дозволяють встановити, що структура недорозвитку мовлення розумово відсталих
учнів залежить від порушення інтелекту.
У 2007 році був обстежений стан
формування мовленнєвої компетентності учнів 2 класу за оціночною шкалою, яка
містила в собі такі показники: уміння
сприймати текст на слух, розвиток діалогічної та монологічної мови, володіння
уміннями створювати усні та писемні висловлювання ( з допомогою вчителя),
культура мовлення.
Показники стану
мовленнєвої діяльності обстежених учнів дали змогу зробити слідуючи висновки:
•
у 80% учнів 2 класу наявні порушення
мовлення усного чи письмового (діти –
логопати);
•
60% учнів неправильно структурують
усні висловлювання , а записати їх
можуть тільки за допомогою дорослого;
•
54% дітей відповідають на питання після
прослуховування тексту, відповіді короткі, часто односложні;
•
28% учнів можуть самостійно розповісти
2-3 речення (монолог), але тільки за зразком;
•
40% обстежених дітей не хотіли вести
діалог з дорослими, замикалися в собі.
У розумово відсталих молодших школярів
відмічається незформованість багатьох інших функцій: зорового аналізу; синтезу;
просторових уявлень; слухової і мовної диференціації звуків мовлення; порушення
уваги, пам’яті, емоційно-вольової сфери. це призводить в свою чергу до затримки
формування і розвитку діяльності учнів початкових класів допоміжної школи. Повна версія статті>>>
|